دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۵۲ ب.ظ
در دنیای مدرن امروز بدون بازاریابی نمیتوان به فعالیت اقتصادی ادامه داد و باز مهمتر این که: بازاریابی همان تبلیغات نیست! بازاریابی ارایه محصول یا خدمت مناسب در بازار مناسب با قیمت مناسب است.
بازاریابی یعنی همگراسازی همه فعالیتهای شرکت در مسیر فروش بیشتر.
در بازاریابی باید از مفاهیم، تعاریف روشن داشت و به زمین و زمان به صورت بلندمدت نگریست.
بازاریابی به همه کسب و کارها مربوط میشود. اما هنوز به درستی شناخته شده نیست و اغلب با تبلیغات و فروش اشتباه میشود.
بازاریابی بحثی درباره مشتریان و بازار است. یک شرکت برای آن که موفق باشد باید اهداف خود را بر روی آرزوهای مشتری و الزامات بازار تنظیم کند. بنابراین بازاریابی از این منظر یک ابزار مدیریت است. بازاریابی آمیزهای از محصولات نوآورانه، ارزیابی آرا، حضور بروشوری، حضور اینترنتی، داشتن مجلات مخصوص مشتریان، داشتن برنامههای خبری و قیمتهای منطقی است.
اما این مفاهیم جامع چیست؟ شرکت ها به مفاهیم و استراتژیهایی نیاز دارند که نقاط تمایز آنها با دیگران را نشان دهد.
وقتی شرکتی حضور خود را در بازار برپایه یک مفهوم ارتباطی همگرا بنا کند خودش را در رقابتها بیمه کردهاست و مفهوم ارتباطی همگرا هم چیزی نیست جز داشتن یک استراتژی که تمام اهداف، محصولات، نگرشها و کنشهای شرکت را همسو ساخته و در جهت آرزوهای مشتری به کار گیرد.
تعیین اهداف
اهداف شرکت را می توان از طریق سه پرسش استخراج کرد.
ـ چقدر باید به دست آورید؟
ـ چقدر میتوان به دست آورد؟
پرسش اول (چقدر میخواهید به دست آورید؟) در واقع پرسشی است که ملاحظات استراتژیک و برنامهریزی شرکت را هدف میگیرد و در اصل همان تعهدات کارکنان و مدیریت شرکت است که چقدر میخواهند.
اما پرسش دوم (چقدر باید به دست آورید؟) تعیین میزان فروش و سود حاشیه مورد نظر است و قیمت گذاری را هم در برمیگیرد. و اما پرسش سوم (چقدر میتوان به دست آورد؟) به مواردی مثل پتانسیل شرکت و نیازهای بازار مربوط میشود.
روشن بودن و قابل اندازهگیری بودن اهداف
اهداف عمومی بازاریابی
اهداف عمومی بازاریابی عبارتند از:
ـ بهبود موقعیت شرکت در بازار
ـ افزایش رضایت مشتری
ـ تقویت چهره شرکت
ـ ارتقای سابقه شرکت
آموزش سخنوری و فن بیان مبحث با زاریابی و فروش فصل هفتم