مدرس زبان بدن ، مدرس سخنوری ،مدرس سخنرانی، فن بیان، سخنوری ،سخنوران

مدرس زبان بدن ، مدرس سخنوری ،مدرس سخنرانی،آموزش سخنرانی وفن بیان، فن بیان، سخنوری ، آموزش سخنرانی و فن بیان ،سخنوران - فن بیان - سخنوری

مدرس زبان بدن ، مدرس سخنوری ،مدرس سخنرانی، فن بیان، سخنوری ،سخنوران

مدرس زبان بدن ، مدرس سخنوری ،مدرس سخنرانی،آموزش سخنرانی وفن بیان، فن بیان، سخنوری ، آموزش سخنرانی و فن بیان ،سخنوران - فن بیان - سخنوری

مدرس زبان بدن ، مدرس سخنوری ،مدرس سخنرانی،آموزش سخنرانی وفن بیان، فن بیان، سخنوری ، آموزش سخنرانی و فن بیان ،سخنوران - فن بیان - سخنوری - اصول فنون مذاکره- غلبه بر ترس و اضطراب

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
ارديبهشت

20 ویژگی مدرس سخنوری

سخنوری؛ ابزاری جهت دگردیسی ذهن بشر  و "سخنور" مایه ی فخر آدمیت.

اگر بخواهیم رجعت به شکل گیری این فخر کنیم ،خواهیم دانست زمانی که در سطوح مختلف اجتماعی جوامع انسانی ،همگان در پی استفاده از چنین فرایندی جهت نیل به خواسته های خویش برآمدند با دو عنصر حائز اهمیت که هیچ گاه نمی توان در آن به غایت رسید ،مواجه گردیدند و آن دو عنصر "لحن و بیان" است و همین دو عنصر هنر سخنوری را به هنر نمایش نزدیک می سازد، زیرا هر دو معطوف به مخاطب می باشند و اگر مخاطب مفهوم را در نیابد،اجرا به شکست معطوف خواهد شد.همان طور که در نمایش روح یک بازیگر برای مخاطب می بایست قابل درک باشد، در هنر سخنوری نیز، روح بیان سخنور است که درک می شود زیرا بیان و کلام سخنور صرفا لغت نیست بلکه صوری از خیال است که دارای مفهوم عمیق زیبا شناسی و بصری می باشد ، به همین جهت ،آموزش فن این مهارت وابسته به آن است تا مدرس فن سخنوری ،در وهله ی اول یک سخنور قابل باشد،لذا یک سخنور قابل سه ویژگی را از آن خود دارد:

1-      جهان بین                      2- خلاق                      3- عدم محدودیت به زمان و مکان

یک سخنور می بایست تکلیفش با خودش و هنرش روشن باشد،سخنوری که صاحب جهان بینی منسجم و قدرتمندی باشد آن را در کلامش به وضوح نشان و انتقال می دهد،این هنرمند از ابداع و نوآوری ترسی نخواهد داشت و به دنبال آن است زیرا می خواهد در نوع خودش بی همتا باشد و در این بی همتایی به خود تکیه خواهد زد و مستقل از هر شرایطی عمل کند، او از لحاظ فکری منظم و خلاقیت مبتنی بر نظم ذهنی و فکری او شکل میگیرد.

بنابراین مدرس سخنوری که خود سخنوری قابل است می تواند با چندین ویژگی ذهن مخاطب خود را که حال دانشپذیر نام دارد معطوف خود سازد.

1-      شنیدن بهتر از سخن گفتن

یکی از مهارت های مهم در روابط شنیدن است،شکل گیری روابط توسط آن است که اعضا شنوای هم باشند. شنیدن موثر،از سخنگویی به مراتب دشوارتر است،زیرا استفهام و استعجاب بیشتری را در خود جای داده است.از سویی گوش دادن موثر،عنصر صبر را در یک مدرس افزایش خواهد داد، زیرا مدرس می بایست با گوش دادن موثر نیاز های دانشپذیر خود را شناسایی کند و با صبوری قدم به قدم ،فن را به او آموزش دهد.

2-      پوشش

       استفاده مدرسین از پوشش یکنواخت و رنگ های تیره موجب عدم توجه و ایجاد بی حوصلگی دانشپذیران میشود.

       تاثیر پوشش مدرس در ارتباطات گفتاری، دیداری،نوشتاری بر روح و روان دانشپذیر موثر است ،لذا این نکته که رنگ و فرم پوشش یک سخنور تاثیر به سزایی بر مخاطب دارد حائز اهمیت است.

3-      ارتباط چشمی

هنگامی که شخص سخن گوید به حرکت لبهای او توجه میشود وزمانی که مخاطب سخن می گوید به چشمهای شخص مقابل توجه می کند زیرا میخواهد واکنش او را نسبت به صحبت ها ارزیابی نماید. به همین جهت ارتباط چشمی یک مدرس سخنوری علاوه بر واکنش گیری و واکنش پذیری دانشپذیر تاثیر دارد.مدرس می تواند این اصل سخنوری را در وجود سخنوران آینده جهت تاثیر گذاری نهادینه کند.

4-      زبان بدن

زبان بدن همان زبان بی زبانیست زیرا در آن کلام نقشی را ایفا نمی کند، اما نگاهی همه جانبه دارد.یک فرد از طریق رفتار فیزیکی با مخاطب ارتباط برقرار میکند و این ارتباط می تواند شامل نوازش سرد و نوازش گرم برای تاثیر پذیری دانش پذیر مورد استفاده قرار میگیرد.

5-      داشتنصدایی واضح و رسا

صدا یک ابزار مهم  در بهبود امر تدریس به شمار میرود و چگونگی اجرای آن ،نقش مهمی را ایفا می کند.مدرسین نیازمند یک صدای رسا هستند به آن معنا که می بایست بر اساس معنی و ساخت دستوری تنظیم شود تا دروس برای دانشپذیران موجب استفهام گردد،همانگونه که در سخنوری این تاثیر را مخاطب خواهد گرفت.

6-      تسلط کلامی کافی

اهمیت دامنه کلمات و افزایش تعداد واژه های فعال در امر تدریس رقص آفرینی بسیاری خواهد کرد.شاید شما هم گفت و گوهای را دیده باشید که به خاطر انتخاب نادرست یک کلمه،به تنش کشیده شده باشند.دامنه کلمات هر فرد،به نوعی می تواند مدل ذهنی او و الگوهای شخصیتی او را افشا کند بنابراین بازی با کلمات می تواند بسیار معجزه آسا باشد و هم می تواند مخرب باشد.یک مدرس با تسلط بر این امر می تواند مسیر خود و کلاس را هدایت کند و هم می تواند موجب نابودی اثر بخشی خود گردد.

7-      کاریزمای کلمات

استفاده از کلمات مناسب همواره یک دغدغه بزرگ برای افراد است و هر انسان موفقی می داند که این امر چه میزان اهمیت دارد!زیرا یک واژه می تواند به سادگی کار شما را بی ارزش کند و یا آنکه شما را تا جایگاه بالایی ارتقا دهد،کلمات مناسب سه ویژگی دارند.

الف)کلمات مناسب و متناسب مخاطبان

ب)کلمات مناسب و متناسب خودمان

ج)کلمات مناسب و متناسب شرایط

8-      -بازخوردکلمات

اقتضایهرحرفهوهرشغلمسئولیتهایویژهایدارد،مدرسباارائهبازخوردهایموثردربهبودسطحعملکردوفکریدانشجویانتاثیرمیگذارند.باتاکیدبهجنبههایتکنیکیوحرفهایپاسخگوینیازفرایرانوالگویآنانمحسوبمیشوند.

9-      توانایی استفاده از مفاهیم در موقعیت های واقعی

ذهن هر انسانی در زمان یادگیری،طلب قیاس و مثابه هست تا با کنار هم قرار دادن در تطبیق بتواند موضوع را در  ضمیر ناخود آگاه خود بنشاند،از این رو یک مدرس می بایست آمادگی ذهنی داشته باشد برای ایجاد فضای قایل قیاس،او برای محوریت موضوع درس مثال هایی می بایست تنظیم کند تا برای دانشپذیر قابل لمس باشد.

10-   جلب اعتماد

ویژگی اصلی برای برقراری ارتباط اثر بخش،اعتماد به خودتان و اعتماد مخاطبان به شماست.این دو مکمل یکدیگر بوده زیرا اعتماد به خودتان چهره و برداشتنی از شما نشان خواهد داد که موجب اعتماد مخاطبان به شما میشود.

11-   صداقت

دانشپذیر؛ بی صداقتی را کشف خواهدکرد،اگر آنان شما را عاری از اخلاص بدانند، وزن و ارزش چندانی به آنچه می گویند نخواهند داشت.

12-   جامعیت در بیان

پوشش دادن کامل بیان ،این احساس و برداشت را به شنوندگان می دهد که در تهیه و عرضه ی مطالب ،دقت و زمان کافی صرف شده است و چنین برداشتی،مطالب ارائه شده را باور پذیر تر میسازد.اما از طرفی جامعیت و کامل بودن میتواند حالتی افراطی پیدا کند .ورود بیش از حد به جزییات و بیان مسایل کم اهمیت و غیر ضروری ممکن است شنوندگان را خسته و در دریایی از اطلاعات ،غرق سازد.

13-   صمیمیت

مدرسی که تصویری از صمیمت ارائه می دهد، شانس بزرگی برای برقراری ارتباط مطلوب و اثر بخش دارد.مردم،افراد صمیمی و مهربان را دوست دارند و معمولا پذیرای گفته های آنان هستند.در واقع،ارتباط موفق و موثر،در سایه صمیمت صادقانه شکل می گیرد.صداقت و صمیمت، هردو،اجزای مهمی از توافقات مربوط به آداب کسب و کار و مناسبات اجتماعی اند.

14-   شناخت  و تحلیل

برای آنکه سخنران و مدرس خوبی باشید لازم است مخاطب خود را  بشناسید .

ویژگی های شخصی،سن،جنس ،تحصیلات،تجارب،شغل،بافت فرهنگی و میزان آشنایی با موضوع از جمله عوامل موثر بر محتوا و شیوه ارائه مطالب شما به شمار می آید.

15-   حافظه قوی

هر مدرسی میبایست بهره کافی از قدرت حافظه داشته باشد تا بتواند مطالب را خوب و ماندگار به خاطر بسپارد و مطالب آموخته شده و ذخیره شده در حافظه را به موقع به یاد بیاورد و بر زبان جاری سازد.

-          علاوه بر ویژگی  ها و مهارت هایی که تا اینجا توصیف شده اند،مدرس سخنوری موفق باید صفات و توانمندی های دیگری نیز داشته باشد:

16-   قدرت و جذابیت در بیان

17-   هوش هیجانی مطلوب

18-   انتقاد پذیری

19-   قدرت پیش بینی سوالات و برخی رفتارهای دانشپذیران

20-   انعطاف پذیری

در فن  و هنر  سخنوری ویژگی های گسترده ای وجود دارد ولو آنکه مدرسی قصد تدریس و پرورش اشخاصی را در این زمینه داشته باشد.اولین قدم که موجب پیشرفت بک مدرس در این زمینه می شود آن است که مدرس سخنوری تبدیل به یک سخنور شود.

 

 

 

  • مهدی مهابادی
۱۷
ارديبهشت

دید نو به تبلیغات

الفخصوصیات یک فرد موفق

اگر می‌خواهید فرد موفقی باشید، باید دارای خصوصیات زیر باشید.

1- محکم و مصمم باشید نه بی نزاکت و گستاخ؛

 برای موفق بودن به این مورد توجه نماییدبعضی از افراد قدرت را با بی احترامی و بی شرمی اشتباه می گیرنددر حالی که اصلا جایگزین مناسبی نیست.

2- مهربان باشید نه ضعیف و بی اراده؛

مهربانی به معنی ناتوانی نیست بلکه نوعی قدرت استما باید آن قدر مهربان باشیم، تا به اشخاص حقیقت را بگوییممهربان و بافکر باشیم تا حرف خود را با صراحت بزنیم و موارد را همانطور که هستند بیان کنیم و دیگران را فریب ندهیم.

3- جسور باشید نه زورگو؛

می توان با جسارت در زندگی برنده شدبرای نفوذ داشتن سعی کنید جلوتر از افراد حرکت نمایید و همیشه اولین فردی باشید که مشکلات را حل می کند و متوجه نخستین نشانه مشکل و گرفتاری می شود.

4- متواضع باشید نه کمرو و خجالتی؛

کمرو بودن جلوی پیشرفت افراد را می گیردفروتنی و خجالت دو مقوله جدا از هم هستندخضوع کلمه‌ای خدایی است که شکوه و احترام را تداعی می کندبه کاربردن این کلمه در مورد انسان، خاص بودن این مخلوق خداوند را آشکار می‌کندبا خضوع، فاصله بین ما با خداوند، آسمان و ستاره ها کم می‌شود به آنها نزدیک‌تر می‌شویم و خودمان را جزئی از ستاره‌ها می‌دانیمفروتنی فضیلت است اما کمرویی و ترس، بیماری است و به همراه خود پریشانی می‌آورد.

5- عزت نفس داشته باشید نه خودبینی؛

با پیروز شدن به خود ببالید، زمانی که به آرزوهای خود دست می‌یابید افتخار کنید، در جامعه سربلند باشید اما به یاد داشته باشید که یک راهبر خوب سرافراز است، اما مغرور نیستدر حقیقت بدترین نوع تکبر، تکبر به نادانی و ناآگاهی است.

6- شوخ طبع باشید نه بذله گو؛

شوخ طبع بودن بسیار پسندیده است و فروشنده و بازاریاب موفق باید این خصلت را داشته باشد، اما نباید باعث شود بدون تفکر کاری را انجام دهد.

  • مهدی مهابادی
۰۹
ارديبهشت

. بازخورد مؤثر

در ارتباط به خصوص در گفتگو شاید یکی از اصلی‌ترین مباحث لازم پدیده‌ی بازخورد به جای برخورد است. بسیاری از دانشمندان و محققان ارتباطی معتقدند که ایجاد یک رابطه به مراتب آسان‌تر از حفظ یک رابطه است و نسبت به تقویت رابطه و ادامه‌ی آن باید تکنیک‌های بازخوردی را مورد بررسی قرار داد. آن چیزی که باعث بقاء و دوام یک رابطه می‌گردد و حیات آن را تضمین می‌نماید قطعاً بازخورد مؤثر خواهد بود.

مهمترین درس بازخورد آن است که وقتی در رابطه می‌خواهید نسبت به امری مثبت و یا منفی واکنشی و یا عکس‌العملی نشان دهید می‌بایست به جای ذکر عنوان مطلبی، آن را شرح دهید. بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند از چیزی تمجیدنمایند فقط می‌گویند خوب و عالی است اما نمی‌گویند که چرا عالی است و بالعکس هرگاه می‌خواهند امری را تقبیح نموده و آن را مردود سازند فقط می‌گویند امر ناپسندی است یا کار زشتی است و یا... و اصلاً نمی‌گویند چرا؟ حتی زمانی که ما از یکدیگر نیز ناراحت می‌شویم به جای آنکه ناراحتی و دلخوری خود را به یکدیگر شرح دهیم با رفتارهای تقابلی سعی در برخورد می‌نماییم حال آنکه این نوع رفتار نه تنها کمکی نمی‌کند، نه تنها حقی را باز نمی‌ستاند، بلکه حتی به روند رابطه لطمه زده و یا شاید آن را مختل و یا حتی مختوم ‌نماید. فرهنگ بازخوردی مهمترین فرهنگ ارتباطی است و بدون آن رابطه سلامت لازم را نخواهد داشت.

چگونه بازخورد موثر بدهیم:

1. بازخورد خود را در رابطه با یک رفتار مشخص بیان کنید.

2. زمان را در نظر داشته و قبل از وقوع به شکل توصیه اقدام کنید یا بلافاصله پس از  وقوع مسئلهبه صورت بازخورد مثبت عمل کنید.

3. توجه داشته باشید افراد درست مانند خودتان نیاز به بازخورد گرفتن دارند.

4. روی رفتاری از مخاطب که می‌توانید آن را تغییر دهید تمرکز کنید.

5. به جای تحمیل بازخورد به مخاطب، درخواست به دریافت آن کنید.

6. به جای ارزیابی رفتار و عملکرد مخاطب آن را توصیف کنید. به این ترتیب از برچسب زدن و قضاوت در مورد وی اجتناب نموده­اید.

7. برای کاهش حالت دفاعی از کلمه «من» در مقابل «شما» استفاده کنید.

8. مطمئن شوید که ارتباطات روشن و واضح هستند.

9. در بازخورد دادن احساس شخصی خود را وارد نکنید و آن را با زبان، لحن و رفتار غیر کلامی آرام و موقر ارائه نمایید.

آموزش تکنیک‌های ارتباطی و فن بیان و سخنرانی-پیشگفتار

آموزش تکنیک‌های ارتباطی و فن بیان و سخنرانی-بخش اول

 
 
 
 
 
 
 
  • مهدی مهابادی
۰۵
ارديبهشت


نمایشگاه

نمایشگاه بطور رسمی از اواخر قرن میلادی توسط رومیان که با ایجاد بازارهایی برای عرضه و فروش کالاهای خود اقدام نمودند،  شروع شده است ولی اولین نمایشگاه به شکل فعلی در حدود 800 سال پیش در شهر لایب زیگ آلمان تشکیل شددر ایران نمایشگاه بین‌المللی در سال 1351 ایجاد و اولین نمایشگاه به نام نمایشگاه بین المللی بازرگانی در سال 1352 در تهران برگزار شد.

 ایجاد نمایشگاه بر اساس دو هدف کلی زیر می‌باشد:

1- اهداف اصلیکه شامل هدف‌هایی است که دولت‌ها برای تشکیل و ایجاد نمایشگاه دنبال می‌کنندبطور مثالتشویق سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در صنایع داخلی یا آشنایی شرکت‌های بین المللی با بازار داخلی

2- اهداف شرکت ها:

ـ شامل تقویت و بهبود سیستم توزیع

ـ معرفی شرکت در محیط کسب و کار

ـ شناخت شرکت های رقیب و آشنایی نزدیک با توانایی ها و کادر فروش سایر شرکت ها

انواع نمایشگاه:

1ـ نمایشگاههای عمومینمایشگاههایی هستند با ابعاد وسیع وبا حضور شرکت‌های مختلف فعالیت می‌کنندنمایشگاههای عمومی معمولاً در کشورهای در حال توسعه به یک تفریح‌گاه مبدل می‌شود تا محل کسب و کار.

2- نمایشگاههای تخصصینمایشگاهی است که در خصوص صنعت خاص تشکیل می‌شود نظیر نمایشگاه الکترونیک، فرش و کاشی و سرامیک؛ لذا ایرادات عمومی را نداشته و عمدتاً صنعت‌گران، اساتید و دانشجویان آن رشته بازدیدکننده این نمایشگاه‌ها هستند در نتیجه اثر بخشی نمایشگاه‌های تخصصی بیشتر از نمایشگاههای عمومی می‌باشد.

3- نمایشگاههای اختصاصینمایشگاهی است به صورت اختصاصی که توسط یک یا چند شرکت به منظور معرفی محصولات شرکت در داخل یا خارج از کشور برگزار می‌شود.

4- نمایشگاههای غیر بازرگانیاین نمایشگاهها توسط شرکتها یا مؤسسات غیرانتفاعی به منظور القای یک هدف یا ایده یا طرز فکر خاص برگزار می‌شود.

5- نمایشگاه عرضه مستقیم کالاتنها با هدف فروش برگزار می‌شود به همین خاطر معمولاً شامل غرفه‌های بزرگ و متعدد می‌باشد و به صورت فصلی یا با هدف کاهش قیمت و قیمت شکنی در بازار تشکیل می‌شود مثل نمایشگاه پوشاک

مدیریت غرفه ها

1- اقدامات قبل از شرکت در نمایشگاه:  مهمترین وظیفه مدیران فروش قبل از شرکت در نمایشگاه برنامه‌ریزی میباشد، مشخص کردن محصولاتی که در غرفه به نمایش گذاشته می‌شوند، تعیین کادر شرکت‌کننده در نمایشگاه، برنامه‌ریزی کاری برای تخصیص ساعتهای استراحت نیروهای نمایشگاه، آموزش و هماهنگی طراحی بهینه غرفه، آماده‌سازی بروشورها، هدایای تبلیغاتی یا کالاهای نمونه برای توزیع در نمایشگاه و مشخص کردن چگونگی نحوه اقلام فوق‌الذکر.

2- اقدامات در حین نمایشگاهاستفاده از تجربیات قبلی برگزاری نمایشگاه نظیر تقسم‌بندی نیروها به نیروهای پذیرش ونیروهای مذاکره کننده که یعنی وظیفه مذاکره با مشتریان به عهده‌ی نیروهای باتجربه‌ی بیشتر با دانش فنی بالاتر می‌باشد.

3- اقدامات بعد از نمایشگاهتا سه ماه پس از برگزاری نمایشگاه می‌بایست موارد مربوط به آن پیگیری شود یعنی بعد از پایان نمایشگاه در جلسه‌ای کلیه اطلاعات از فروشندگان شرکت‌کننده در غرفه جمع‌آوری و ترتیب ملاقات یا ایجاد جلسه با مشتریانی که در طول نمایشگاه به غرفه شرکت مراجعه کرده‌اند به وقوع بپیوندد..

  • مهدی مهابادی
۰۳
ارديبهشت

استاد محمدعلی حسینیان:

سخنور، محقق، پژوهشگر و منتقد هنری و مدرس

ایشان از زمره کسانی که با وامداری از حکمت ایرانی، اسلامی بسیاری از الگوهای ذهنی، تربیتی و آموزشی جامعه را که منبعث و برگرفته از تفکر هجمه­ ی فرهنگی غرب بود را تغییر داد. وی پایه­ گذار آموزش سخنوری حرفه­ ای پارسی در کشور بود و با تألیفات و نوشته­ های فراوان و سخنرانی­ های متعدد براساس ادبیات پارسی و دانش اسلامی سبک سخنوری ملی و به تعبیری دیالوگ پارسی را تبیین و بازنمایی کرد.


او در سال های 1378 تا 1382 نسبت به آشتی پذیری ادبیات عرب با ادب پارسی کـه از ذخایـر یکدیگر بهره­ های فراوانی برده­ اند تمام تلاش و کوشش خود را صرف نمود و (7) تألیف برجسته در خصوص ادبیات عرب را به تحریر درآورد که از آن جمله کتاب قواعد ترجمه و قواعد نگارش از اثرگذارترین آثار بر ذهنیت پارسی زبانان به خصوص جوانان و نوجوانان در مورد روانی و شیوایی ادبیات عرب و تطبیق آن با ادب پارسی است را می ­توان نام برد.

وی از طراحان و مروجان طرح­ های مهد قرآن ویژه­ی کودکان و سالن مشق در کشور بود.

از سال 1383 تا 1387 تمام تلاش خویش را معطوف سخنرانی­ ها و ارائه­ ی آموزش های سازنده در حوزه­ی علوم تربیتی و یادگیری در مراکز آموزشی و مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و حومه و شهرستان های کشور نمود.

در سال 1387 از پایه­ گذاران طرح IT، فرار از بی سوادی در کشور بود و با استفاده از امکانات خیرین و یاری همکاران موفق شدند بیش از 200 مدرسه ­ی محروم را مجهز به سایت رایانه­ ای نموده و آموزش های لازم را نیز ارائه دهند.


در سال 1388 با این نگاه که جوامع پیشرفته پیش از تلاش نسبت به ایجاد هرچیزی باید بتوانند ارتباط جمعی را تقویت کنند و تبیین مفاهیم ارزشی و انتقال آن از هر امری مهم ­تر است اقدام به تشکیل گروه علمی ـ پژوهشی و ایجاد منابع علمی سخنوری حرف ه­ای اصول گفتار و بیان، ارتباطات کلامی و غیرکلامی نمود و از پایه­ گذاران کانون سخنوران پارسی زبان نسبت به هماهنگی و انسجام دانش بیانـی و کلام­ پارسی می­ باشد و تاکنون در این زمینه فعالیت مداوم و اثرگذاری دارد.

او همچنین در سال های فعالیـت فرهنگی هنری خـود مشـاور بسیـاری از تولیـدات صوتـی و تصویـری و تهیه­ کننده­ ی آثار رسانه­ ای فراوانی بوده است و در زمینه­ ی ادبیات پارسی به خصوص شعر نو خدمات شایسته ­ای ارائه داده است. بازخوانی اشعار نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث از نمونه کارهای رسانه­ ای وی می­ باشد.

در سال های گذشته نیز به عنوان کارشناس در برنامه­ های ادبی، فرهنگی، هنری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشته و توانسته مخاطبین بسیاری را به فرهنگ و ادب کشور علاقه­ مند سازد.


 تالیفات :  

  • مهدی مهابادی